هزینه طراحی سایت اختصاصی (بخش اول)

یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای وب که نمی‌توان نظر قطعی درمورد آن داد، هزینه طراحی سایت است. به خصوص اگر پروژه مشتریان، طراحی سایت اختصاصی باشد چراکه هر یک از شرکت‌های طراحی سایت متدها و ملاک‌های مختلفی برای طراحی سایت دارند که براساس آن‌ها هزینه طراحی سایت را برای مشتریان خود تخمین می‌زنند.

هزینه طراحی سایت اختصاصی (بخش اول)
قبل از هر تصمیمی با شما هستیم

مشاوره رایگان و هدفمند طراحی سایت خود را به ما بسپارید

درخواست مشاوره رایگان
سرفصل مطالب:

    یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای وب که نمی‌توان نظر قطعی درمورد آن داد، هزینه طراحی سایت است. به خصوص اگر پروژه مشتریان، طراحی سایت اختصاصی باشد چراکه هر یک از شرکت‌های طراحی سایت متدها و ملاک‌های مختلفی برای طراحی سایت دارند که براساس آن‌ها هزینه طراحی سایت را برای مشتریان خود تخمین می‌زنند. از این‌رو مشتریان طراحی سایت زمانی که به چندین شرکت طراحی سایت سری می‌زنند یا با آن‌ها درمورد هزینه طراحی سایت صحبت می‌کنند از کله آن‌ها دود بلند می‌شود! به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های طراحی سایت نرخ قابل توجهی را برای طراحی سایتی که از امکانات و آپشن‌های زیادی برخوردار نیست تعیین می‌کنند و برخی دیگر نرخ پایینی را برای طراحی سایتی که از امکانات زیادی برخوردار است، تعیین می‌کنند از این‌رو مشتریان در کمال تعجب از خود می‌پرسند که چرا اینقدر هزینه‌ طراحی سایت در شرکت‌های مختلف، متفاوت است؟ و اینکه هزینه طراحی سایت چگونه و براساس چه معیارهایی محاسبه می‌شود؟ در ادامه این مقاله با بررسی عواملی که بر روی تعیین هزینه طراحی سایت اختصاصی تاثیرگذار است به این سوالات پاسخ خواهیم داد. 

     

    عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه طراحی سایت اختصاصی

     

    هزینه طراحی سایت اختصاصی

     

    نوع وب سایت

    اولین و مهم‌ترین عاملی که بر روی هزینه طراحی سایت اختصاصی تاثیرگذار است، نوع وب سایت است. همانطور که می‌دانید وب سایت‌ها دارای انواع متعددی هستند از وب سایت‌های شرکتی گرفته تا وب سایت‌های فروشگاهی، خبری، بازی آنلاین، موزیک، گردشگری و ... . از این‌رو قیمت طراحی هر وب سایتی متناسب با نوع آن منحصربه‌فرد است. برای مثال هزینه طراحی سایت شرکتی از هزینه طراحی سایر وب سایت‌ها کمتر است و هزینه طراحی سایت فروشگاهی از سایر وب سایت‌ها بیشتر است. چراکه وب سایت‌های شرکتی تنها حالت معرفی خدمات و کسب‌و‌کار یک شرکت را دارند و از امکانات و آپشن‌های زیادی برخوردار نیستند از این‌رو است که هزینه طراحی آن‌ها کمتر از سایر وب سایت‌ها است. اما در مقابل وب سایت‌های فروشگاهی به این دلیل که محصولاتی را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند از امکانات و آپشن‌های متعددی برخوردار هستند مانند آپشن مقایسه محصول و چندین درگاه پرداخت از این‌رو است که هزینه آن‌ها نسبت به سایر وب سایت‌ها بیشتر است. بنابراین نوع وب سایت شما در تعیین هزینه طراحی آن حرف اول را می‌زند. 

     

    استانداردهای عمومی

    طراحی ریسپانسیو وب سایت

    برخی متدها در طراحی سایت تضمین‌کننده افزایش رتبه سئو یا بهینه‌سازی وب سایت است. یکی از این متدها، طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا وب سایت است که موجب می‌شود وب سایت در تمامی دیوایس‌ها به ویژه موبایل به درستی نمایش داده شود. چراکه اکثر کاربران دنیای وب با استفاده از موبایل وبگردی می‌کنند از این‌رو باید وب سایت‌ها در تمامی دیوایس‌ها به ویژه موبایل به درستی نمایش داده شود تا کاربران مجبور نباشند صفحات وب سایت شما را دائما به سمت راست و چپ اسکرول کنند. البته در حال حاضر اکثر وب سایت‌ها به صورت ریسپانسیو طراحی می‌شوند از این‌رو است که طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا وب سایت جزو استانداردهای عمومی طراحی سایت است. به این دلیل کاربران به محض وارد شدن به وب سایتی اگر متوجه ریسپانسیو نبودن آن شوند سریعا آن را ترک می‌کنند از این‌رو رتبه وب سایت در موتورهای جستجو کاهش پیدا می‌کند. از طرفی ربات‌های گوگل عاشق وب سایت‌های ریسپانسیو هستند از این‌رو رتبه وب سایت‌های ریسپانسیو در گوگل را افزایش می‌دهند. بنابراین طراحی ریسپانسیو یکی از امکانات عمومی است که در برآورد هزینه طراحی سایت نقش بسزایی دارد.

     

    رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)

    منظور از رابط کاربری یا UI نحوه طراحی گرافیکی بخش‌های مختلف وب سایت است که با کاربران حرف می‌زند و آن‌ها را مجذوب وب سایت می‌کند، درنتیجه موجب می‌شود که کاربران مدت زمان بیشتری را در وب سایت بمانند و رتبه سئو آن در موتورهای جستجو افزایش پیدا کند. منظور از تجربه کاربری یا UX احساس کاربران در وب سایت و نحوه دسترسی آن به بخش‌های مختلف وب سایت است. درواقع وب سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که دسترسی به تمامی بخش‌های آن برای کاربران آسان باشد و موجب سردرگمی آن‌ها نشود. در این صورت کاربران مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما می‌مانند و همین مسئله موجب می‌شود که رتبه وب سایت در موتورهای جستجو افزایش پیدا کند. 

    برای درک بهتر رابط کاربری یا UI و تجربه کاربری یا UX فرض کنید که وارد یک وب سایت فروشگاهی موبایل شده‌اید. اگر شما مجذوب طراحی گرافیکی، رنگ‌ها و طراحی هر یک از بخش‌های وب سایت شامل: هدر، منو، فوتر و ... شدید به این معنا است که رابط کاربری یا UI این وب سایت بالاست و همین مسئله موجب می‌شود که شما مدت زمان زیادی را در این وب سایت بمانید و به تمامی بخش‌های آن نیز سری بزنید. در مقابل اگر توانستید دسته‌بندی انواع موبایل‌ها با برندهای مختلف را به خوبی و به صورت واضح در منوی وب سایت مشاهده کنید و علاوه‌بر این اگر توانستید به هر یک از بخش‌های وب سایت به راحتی دسترسی پیدا کنید و با آن بدون سردرگمی کار کنید به این معنا است که تجربه کاربری یا همان UX وب سایت بالاست. بالا بودن UX وب سایت نیز مانند بالا بودن UI آن موجب می‌شود که رتبه سئو یا بهینه‌سازی وب سایت در موتورهای جستجو به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند. متدهای UI و UX نیز جزو استانداردهای عمومی طراحی وب سایت هستند که در محاسبه هزینه طراحی وب سایت نقش بسزایی دارند. 

     

    کدنویسی سمت سرور و سمت کاربر

    فرآیند طراحی سایت به طور کلی شامل دو بخش کدنویسی سمت سرور یا Back-end و کدنویسی سمت کاربر یا Front-end می‌باشد. منظور از کدنویسی سمت سرور، برنامه‌نویسی بخشی از وب سایت است که در دید کاربران قرار ندارد از این‌رو است که Back-end نام گرفته است. برای مثال کدنویسی پنل مدیریت وب سایت بخش از کدنویسی سمت سرور یا Back-end است. اما کدنویسی سمت کاربر، کدنویسی ظاهر وب سایت است که در معرض دید کاربران قرار دارد از این‌رو است که به آن Front-end می‌گویند. 

    نوشتن یک نظر
    نظرتان را با ما در میان بگذارید

    شما در پاسخ به

    نظر شما اضافه شد، اما ابتدا باید تایید شود.

    لطفا نام خود را وارد کنید
    لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید
    لطفا یک نظری بنویسید
    شما باید این قوانین را بخوانید و بپذیرید.
    افزودن نظر