تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟

تگ کنونیکال (Canonical) یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سئو است که عدم استفاده از این تگ باعث به وجود آمدن خطاهای بسیاری در رتبه بندی سایت می‌شود. همانطورکه می‌دانید رتبه بندی سایت یکی از مهم ترین عوامل در نتایج گوگل است. امروزه گوگل الگوریتم‌های زیادی برای برای موتورهای جستجو مشخص کرده است 

تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟
قبل از هر تصمیمی با شما هستیم

مشاوره رایگان و هدفمند طراحی سایت خود را به ما بسپارید

درخواست مشاوره رایگان
سرفصل مطالب:

    تگ کنونیکال (Canonical) یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سئو است که عدم استفاده از این تگ باعث به وجود آمدن خطاهای بسیاری در رتبه بندی سایت می‌شود. همانطورکه می‌دانید رتبه بندی سایت یکی از مهم ترین عوامل در نتایج گوگل است. امروزه گوگل الگوریتم‌های زیادی برای برای موتورهای جستجو مشخص کرده است که تمام سایت‌ها باید طبق این الگوریتم‌ها عمل کنند. یکی از مهم ترین الگوریتم‌های تعیین شده توسط گوگل، تگ کنونیکال است که به عنوان پاندا گوگل شناخته می‌شود. س از عرضه الگوریتم پاندا گوگل، مشکلات دیگری توجه موتور جستجوگر گوگل را به خود جلب کرد. این مشکل، «محتوای تکراری» بود که هنگام ایندکس کردن مطالب، دردسرساز می‌شد و خود را بدین صورت نشان داد که گوگل یک محتوای واحد را با چند آدرس پیدا می‌کرد، نمی‌توانست محتوای اصلی را در نظر بگیرد، در نتیجه قادر به رتبه‌بندی درست صفحه در نتایج جستجو نبود. متا تگ کنونیکال (canonical) برای جلوگیری از چنین مشکلی در نتایج جستجو استفاده می‌شود.

     

    تگ کنونیکال

     

     کاربرد تگ کنونیکال (Canonical)

    زمانی که شما چندین سایت با محتوای تکراری داشته باشید کاربرد تگ کنونیکال در کنترل و اعتبار رتبه محتوای سایت نقش مهمی دارد و بیشتر تمرکز این بخش در بهبود رتبه سایت است مانند سایت‌های آمازون که با استفاده از تگ کنونیکال پیشرفت چشم گیری در زمینه سئو و بهینه سازی سایت کرده است. تگ کنونیکال در بخش ابتدایی یا در اصطلاع head قرار می‌گیرد و در این صورت موتورهای جستجوی گوگل، تگ‌های بادی و بدنه را در نظر نمی‌گیرند البته لازم به ذکر است در برخی از سایت‌ها ویرایش کد برای کاربران امکان پذیر است که باعث کاهش امنیت می‌شود.

    اهمیت تگ کنونیکال (Canonical) 

    استفاده از محتوای تکراری در سایت می‌تواند موضوع پیچیده و مهمی باشد. هنگامی که موتور جستجو تعدادی آدرس سایت (URL) تکراری پیدا می‌کند، مشکلات بسیاری در زمینه سئو برای سایت خود به وجود می‌آید. اولین اتفاقی که ممکن است برای سایت‌هایی با محتوای تکراری بیوفتد این است که بخشی از این محتواها از بین می‌رود اگر تکراری بودن محتوای صفحات در مقیاس بزرگی باشد، می تواند باعث پایین آمدن رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل شود. و در نهایت حتی اگر رتبه سایت شما دچار افت نشود، احتمال دارد موتورهای جستجو، URL  اشتباهی را بعنوان URL اصلی درنظر بگیرد. استفاده از تگ Canonical  این امکان را به شما می‌دهد تا محتوای تکراری را در چند URL  کنترل کنید.

    استفاده از تگ تگ کنونیکال

    همانطورکه گفتیم برای استفاده از استفاده از تگ تگ کنونیکال باید آن را در بخش head قالب قرار دهیم زیرا گوگل اهمیتی به تگ‌های بدنه نمی‌دهد دلیل این مسئله هم مربوط به مسائل امنیتی می‌باشد ، زیرا بعضی از وب سایت‌ها اجازه ویرایش کدهای بدنه قالب را به کاربران می‌دهند  و اگر این کد در بدنه نیز عمل کند ممکن است توسط بعضی از کاربران قرارداده شده و به سایت شما ضربه بزند و در اثر بی تجربی و عدم تخصص به شما ضیان وارد کنند.

     

    تگ کنونیکال

     

    نکات قابل توجه برای استفاده از تگ کنونیکال

    تگ کنونیکال را باید برای صفحه از سایت که برای شما اهمیت بالایی دارد استفاده کنید
    از تگ کنونیکال برای صفحاتی با محتوای مشابه استفاده کنید
    با استفاده از تگ کنونیکال به صفحات خارجی لینک بدهید
    توجه داشته باشید که اگر در صفحات  شما که از تگ Canonical برای آنها استفاده کرده اید ، تفاوت زیادی باشد ، ممکن است گوگل تگ Canonical را نادیده گرفته و صفحات را ایندکس کند

    آموزش استفاده از تگ کنونیکال

    همانطور که گفته شد تگ کنونیکال در قسمت head قرار می‌گیرد در نتیجه، اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت نیز عمل کنند، برخی افراد می‌توانند به راحتی با قرار دادن آن به وب سایت ضربه بزنند. به‌طور کلی به‌منظور کانونی سازی صفحات، می‌توان از کد زیر استفاده کرد:

    </ "link rel="canonical" href="//">

    به این ترتیب، برای استفاده از تگ کنونیکال، در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید. پس از آن، باید کد rel="canonical" را وارد کنید و در آخر نیز، پس از وارد کردن href ، آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

    5 اشتباه رایج هنگام اضافه کردن تگ کنونیکال 

    1. در اولین مرحله شما باید تصمیم بگیرید که تگ کنونیکال را برای کدام یک از URL های سایت انتخاب کنید و سپس تگ کنونیکال را به آن اضافه کنید
    2. اگر این تگ را به طور نادرست به کار ببرید، موتورهای جستجو نمی‌توانند مطالب را به درستی ایندکس کنند و رتبه‌دهی به صفحات، میان صفحات مختلف تقسیم می‌شود؛
    3. تعریف بیش از یک تگ کنونیکال برای یک صفحه؛
    4. عدم تعریف لینک کنونیکال به طور صحیح
    5.   در سایت‌های فروشگاهی معمولا صفحات به صورت جداگانه ایندکس می‌شوند
    تگ کنونیکال (Canonical) ابزاری قدرتمند برای بهینه سازی سایت شما شناخته می‌شود و ما در این مقاله به‌طور واضح بیان کردیم که اگر از این تگ استفاده نکنید و یا در جای مناسبی بکار نبرید ممکن است برای سایت شما چه عواقبی داشته باشد. با استفاده صحیح از تگ کنونیکال، می‌توانید موجب بهبود رتبه سایت خود در SERP شوید اما با استفاده نادرست از آن، رقیب خودتان در سئو می‌شوید.


    نوشتن یک نظر
    نظرتان را با ما در میان بگذارید

    شما در پاسخ به

    نظر شما اضافه شد، اما ابتدا باید تایید شود.

    لطفا نام خود را وارد کنید
    لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید
    لطفا یک نظری بنویسید
    شما باید این قوانین را بخوانید و بپذیرید.
    افزودن نظر