نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

ربات‌های گوگل نیز براساس کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت‌ها آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند.گوگل نیز مرتبط‌ترین وب سایت‌ها را متناسب با کلمات کلیدی که شما در کادر جستجو آن وارد کردید به شما نمایش می‌دهد. با وجود اینکه همه وب سایت‌ها از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده می‌کنند چرا برخی از آن‌ها رتبه بالایی در موتورهای جستجو دارند اما برخی دیگر رتبه‌های پایینی در موتورهای جستجو دارند؟

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی
قبل از هر تصمیمی با شما هستیم

مشاوره رایگان و هدفمند طراحی سایت خود را به ما بسپارید

درخواست مشاوره رایگان
سرفصل مطالب:

    تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید زمانی که وارد موتور جستجوی گوگل می‌شوید و موضوع موردنظر خود را جستجو می‌کنید، گوگل چگونه اطلاعات موردنظر شما را پیدا می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد؟ کلماتی که شما در کادر جستجو گوگل تایپ می‌کنید، کلمات کلیدی هستند. تمامی وب سایت‌ها متناسب با محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند محتوای متعددی را در وب سایت خود تولید می‌کنند و در آن از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. ربات‌های گوگل نیز براساس کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت‌ها آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند.گوگل نیز مرتبط‌ترین وب سایت‌ها را متناسب با کلمات کلیدی که شما در کادر جستجو آن وارد کردید به شما نمایش می‌دهد. با وجود اینکه همه وب سایت‌ها از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده می‌کنند چرا برخی از آن‌ها رتبه بالایی در موتورهای جستجو دارند اما برخی دیگر رتبه‌های پایینی در موتورهای جستجو دارند؟ درواقع افزایش رتبه سئو سایت به عوامل متعددی بستگی دارد اما مهم‌ترین آن، کلمات کلیدی هستند. ربات‌های گوگل چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می‌کنند و بر این اساس وب سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. اما چگالی کلمات کلیدی چیست؟ و نحوه محاسبه آن به چه شکل است؟ در ادامه مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. 

     

    چگالی کلمات کلیدی یا  Keyword Densityچیست؟

    فرض کنید که قرار است یک محتوا در زمینه طراحی سایت تولید کنید و آن را در وب سایت خود قرار دهید. کلمات کلیدی که شما باید در محتوای خود استفاده کنید شامل یک کلمه کلیدی اصلی یا کلمه کلیدی هدف است که درواقع همان موضوع محتوای شماست و سایر کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مرتبط به کلمه کلیدی اصلی هستند. کلمه کلیدی اصلی در محتوایی که مثال زدیم، طراحی سایت است و کلمات کلیدی مرتبط با این کلمه کلیدی: هزینه طراحی سایت، شرکت طراحی سایت و ... هستند. اما منظور از چگالی کلمات کلیدی که به آن تراکم کلمات کلیدی نیز گفته می‌شود چیست؟ درواقع به تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی در محتوا چگالی یا تراکم کلمات کلیدی گفته می‌شود. برای مثال اگر محتوایی 100 کلمه‌ای در مورد طراحی سایت تولید کنید و در آن 2 بار از کلمه کلیدی اصلی یا کلمه کلیدی هدف استفاده کنید و 4 بار هم از سایر کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید به این معنا است که چگالی کلمات کلیدی یا تراکم کلمات کلیدی مقاله شما 6 درصد است. 

     

    نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

    چرا چگالی کلمات کلیدی برای افزایش رتبه سئو سایت مهم است؟

    همانطور که اشاره کردیم ربات‌های گوگل براساس کلمات کلیدی که شما در محتوای وب سایت خود استفاده می‌کنید وب سایت شما را رتبه‌بندی می‌کنند بنابراین تراکم کلمات کلیدی برای افزایش رتبه سئو سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته این مسئله بدین معنا نیست که شما محتوای وب سایت خود را با کلمات کلیدی زیادی خفه کنید. چندین سال قبل استراتژی به نام Keyword Stuffing به معنای تکرار کلمه کلیدی اصلی یا کلمه کلیدی هدف وجود داشت که شما باید هر دو خط یکبار از کلمه کلیدی اصلی استفاده می‌کردید تا در این صورت رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو افزایش پیدا کند از این‌رو وب سایت‌های زیادی که محتوای آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نبودند در لینک‌های بالا در گوگل مشاهده می‌شدند تا اینکه گوگل تصمیم گرفت رباتی به نام Semantic Search را طراحی کند کار این ربات بررسی محتوای وب سایت از نظر کیفیت است.

    از این‌رو نه‌تنها کلمات کلیدی که در محتوای وب سایت خود استفاده می‌کنید توسط ربات‌های گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرند بلکه محتوای وب سایت شما از نظر ارزش و کیفیت نیز توسط ربات‌های گوگل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. درنتیجه نه‌تنها استفاده از استراتژی اشتباه Keyword Stuffing یا تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی هدف کاربردی ندارد بلکه موجب می‌شود که گوگل وب سایت شما را به عنوان یک اسپمر بشناسد. اما چگالی یا تراکم کلیدی محتوای وب سایت ما تا چه حد باید باشد که هم موجب افزایش رتبه سایت ما در موتورهای جستجو شود و هم اینکه به عنوان اسپمر شناخته نشویم؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد. 

     

    تراکم کلمات کلیدی در تولید محتوا باید چه قدر باشد؟

    بهترین میزان برای رعایت تراکم کلمات کلیدی در یک محتوا چیزی بین 0.5 تا 2.5 درصد است. توجه داشته باشید که تراکم کلمات کلیدی شما در محتوا نباید کمتر از 0.5 درصد باشد چراکه بدین معناست که تراکم کلمات کلیدی شما در محتوای موردنظر بسیار کم است به گونه‌ای که مورد توجه ربات‌های گوگل قرار نخواهد گرفت و مطمعنا در این صورت رتبه سئو سایت شما نیز افزایش پیدا نخواهد کرد. همینطور اگر چگالی کلمات کلیدی شما بیشتر از 2.5 درصد باشد به این معناست که تراکم کلمات کلیدی شما در محتوا زیاد است و ممکن است در این صورت از سوی گوگل به عنوان اسپمر شناخته شوید. 

    درصورتی که تراکم کلمات کلیدی شما کمتر از 0.5 درصد بود، محتوای خود را از نظر تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی هدف و کلمات کلیدی مترادف مورد بررسی قرار دهید و از هر کدام به صورتی که حالت تعادل برقرار شود استفاده کنید نه خیلی زیاد و نه خیلی کم از کلمه کلیدی هدف و کلمات کلیدی مرتبط در کنار هم استفاده کنید.

     

    نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

     

    بررسی چگالی کلمات کلیدی

    اما چگونه می‌توانیم چگالی کلمات کلیدی را در محتوای وب سایت خود بررسی کنیم؟ درصورتی که کلمه کلیدی شما تک سیلابی باشد مانند " سایت " می‌توانید برای محاسبه چگالی این کلمه کلیدی در متن از فرمول زیر استفاده کنید: 
    (Nkr / Tkn * 100)
    (Nkr: تعداد تکرار کلمه کلیدی)
    (Tkn: تعداد کل کلمات محتوا)
    درصورتی که کلمه کلیدی شما چند سیلابی باشد مانند " طراحی وب سایت " می‌توانید برای محاسبه چگالی این کلمه کلیدی در متن از فرمول زیر استفاده کنید: 
    (Nkr * Nwp / Tkn) * 100
    (Nkr: تعداد تکرار کلمه کلیدی)
    (Nwp: تعداد سیلاب ها یا کلمات، عبارت کلیدی)
    (Tkn: تعداد کل کلمات محتوا)



    نوشتن یک نظر
    نظرتان را با ما در میان بگذارید

    شما در پاسخ به

    نظر شما اضافه شد، اما ابتدا باید تایید شود.

    لطفا نام خود را وارد کنید
    لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید
    لطفا یک نظری بنویسید
    شما باید این قوانین را بخوانید و بپذیرید.
    افزودن نظر